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Cephalopodenfolklore

Still image, 03:53 min.

“My granddad was a holy man. He used to ask me who my favourite saint was. He said you could tell a lot about someone if you knew that. So I’d say Kraken, because I wanted to be a good boy, and that was the right answer to most . . . religious questions. And he’d say, No, that’s cheating. Which saint? I couldn’t decide for ages, but suddenly one day I did. I told him. “Saint Argonaut, I said. Really? he says. He wasn’t angry or nothing, he was just, like, surprised. But I think he liked that. Really? he goes. Not Saint Blue-Ring? Not Saint Humboldt? They’re your fighting saints. He said that because I was big like him and everyone knew I was going to be a soldier. Why Saint Argonaut? he goes. Because of that pretty spiral it makes, I says.”

China Miéville, 2010

Die Lecture Performance Cephalopodenfolklore verbindet wissenschaftliche, literarische und audiovisuelle Quellen als Vortrag in einer Live-Situation: Von der Falschdarstellung der Cephalopoden in Viktor Hugos Die Arbeiter der Meere, über die Gründung einer Krakenkirche als Gedankenexperiment, bis hin zum 10-Arm-Spiel in den finsteren Abgründen der Ozeane. In wiederkehrender Form werden Fragen an die Zuschauer*innen gestellt, die einer potentiellen, transversalen Cephalopodenästhetik nachspüren und Untersuchungsgegestände zu Göttern erheben.

Die Lecture Performance wird als Videodokumentation gezeigt. Die benutzten Texte können innerhalb der Ausstellungssituation eingesehen und mitgelesen werden. Markierungen im Video verweisen auf die korrespondierenden Textpassagen im Skript und in den Büchern.

VIDEO

Video documentation, 2022, Hawranke.
Ghost collection in the darwin center london.

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